tirsdag den 27. december 2016

Hjemmelavede julegaver | Bordskånere

Malou har lavet de her fine bordskånere til morfar og farfar i julegave. Når man er 1,5 år er det jo ikke de helt store mesterværker, man kan præstere med en tusch, men jeg synes alligevel, at de har deres egen charme på sådan en minimalistisk måde. Større børn vil jo virkelig kunne lave nogle flotte tegninger på kaklerne og man kan også få et rigtig flot resultat med porcelænsmaling.


Jeg har købt bordskånerne til 19 kr. pr. stk. i Red Office Kontorsupermarked (der ligger nemlig en lige ved siden af min arbejdsplads) men de fås flere steder bl.a. i Bog og Ide samt Bøger og Papir.
Porcelænstuscherne er fra Panduro Hobby til 60 kr. pr. stk og jeg har før tegnet med dem her og her.

Fremgangsmåden står bag på tuscherne, så hvis du selv vil prøve, så følg producentens vejledning, hvis den afviger fra min.
Sørg for at overfladen, der skal males er ren og tør og så males kunstværket. Malou fik én tusch af gangen og jeg syntes, det var nok med to farver (tuscherne er jo også ret dyre...)
Lad tuschen tørre i minimum fire timer og gerne længere. Herefter sættes kaklerne ind i en kold ovn, der tændes på 160 grader. Når temperaturen er nået skal emnerne være i ovnen i 1,5 time. Derefter slukkes ovnen og du må først tage emnerne ud, når de er kølet helt af. Det er vigtigt, at man følger instruksen om kold ovn og at lade emnet køle ned, da porcelænen kan sprænge ved for store temperaturudsving.
Til sidst limes kaklerne på korkbunden med en passende lim. Jeg har skrevet navn og årstal bag på korkpladen, så ingen bliver i tvivl om, hvem der har kreeret mesterværket.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg elsker kommentarer og glæder mig til at læse din.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...