torsdag den 4. januar 2018

Spejdernes Lejr 2017

Igen et indlæg fra gemmerne. Denne gang fra vores sommerferie. Vi startede ferien med en uge i sommerhus (læs indlægget her), derefter havde vi nogle dage hjemme inden vi tog afsted på Spejdernes Lejr.



Spejdernes Lejr er en kæmpestor fælles lejr for Det Danske Spejderkorps, KFUM, Baptisterne, De Grønne Pigespejdere og mange andre, her i blandt en masse udenlandske spejdere.
Lejren afholdes hvert femte år forskellige steder i Danmark. Denne gang blev lejren afholdt på Kær Vestermark ved Sønderborg. Sådan en lejr er et kæmpestort set-up med over 37.000 deltagende spejdere fra hele verden. Der bliver opsat små supermarkeder, kiosker, bank, apotek og bageri. Det er et helt lille samfund for sig selv i den uge, lejren varer. Spejdergrupperne ligger i små lejre med telte og bålplads og hjemmebyggede køkkenborde til madlavningen. Vand hentes fra fælles vandhaner placeret rundt omkring i den store lejr. Toiletbesøg og bad foregår i transportable vogne, som man kender det fra festivaller.



Malou og jeg var afsted i tre overnatninger, mens kæresten var afsted i elleve dage. Vi boede i min kærestes lejr sammen med alle spejderne og lederne fra hans gruppe. Vi tre havde vores eget telt og Malou sov på liggeunderlag og i sovepose for første gang. Malou var meget spændt på at sove i sovepose og havde lidt svært ved at finde ro, når hun blev puttet. Hun ville meget gerne have overkrop og arme udenfor soveposen (for ikke at føle sig så klemt, tænker jeg), men det var bare lige lidt for koldt om natten til at sove uden sovepose på hele overkroppen.



Vejret var mildest talt ikke med hos. Det regnede massivt i dagene før vi ankom og der var også heldagsregn de første to dage, vi var der. På tredjedagen så vi solen en smule og den dag, vi skulle hjem skinnede solen rigtig meget og varmede faktisk også lidt.
På grund af al den regn var der kæmpe vandpytter og mudder overalt. Vi fik i den grad testet vores gummistøvler og regntøj og klapvognen var besværlig at have med rundt, de steder, hvor der var meget mudder. Heldigvis havde jeg også vikler med, så Malous trætte ben kunne få et hvil, selv når vi ikke havde klapvognen med. Lejren var nemlig meget stor og Malou kunne ikke selv gå hele turen fra den ene ende til den anden.
Det var bare så fedt at opleve den store lejr sammen med Malou og det gik så godt, at vi sagtens kunne have blevet nogle flere overnatninger. Jeg havde kun tilmeldt os tre overnatninger, da jeg var bange for at en hel lejr ville blive for kedelig, besværlig eller voldsom for Malou. Min hensigt var at få en succesoplevelse af spejderlivet med barn og det fik vi i den grad!
Malou hyggede sig gevaldigt trods regnen og jeg syntes, det var rigtig fedt at se alle mine spejdervenner igen.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg elsker kommentarer og glæder mig til at læse din.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...