mandag den 1. maj 2017

USA dag 1-2 - San Francisco | Ankomst, Academy of Sciences og Painted Ladies

Vores ferie i USA bliver delt op i flere blogindlæg, så de ikke bliver alt for lange for jer at læse. Vi var afsted i 12 dage og besøgte Line (hende her) og hendes mand i San Francisco (af to omgange) og Los Angeles. Jeg vil løbende udgive indlæg i kronologisk rækkefølge, når jeg får dem skrevet.
Ankomst
Den allerførste dag i USA var meget kort, da vi landede i Oakland lufthavn kl. 18 amerikansk tid. Efter udlevering af kufferter, afhentning af lejebilen og en lille køretur over Bay Bridge til San Francisco ankom vi hos Line og Tore omkring kl. 20, hvor Line havde lavet lækker pizza til os.
Genforeningen var fantastisk og det var helt surrealistisk at sidde på den anden side af jorden og spise aftensmad sammen med sin bedste veninde, man ikke har set i otte måneder.
Vi havde dog haft en lang rejse, så der gik kun et par timer, før vi måtte sige godnat og folde sovesofaen ud for første gang.

Hygge i flyet
Rejsen fra Danmark
Den lange rejse begyndte i Odense om formiddagen, hvor vi blev kørt til banegården af min veninde. Her fik vi tanket op på kaffe og kakao, inden vi satte os i toget mod København. Malou har aldrig kørt i tog før, så det i sig selv var en kæmpe oplevelse for hende.
Vi spiste madpakker og Malou fik smurt DSBs sæder godt ind i leverpostej (undskyld!). Malou faldt i søvn i mine arme lige inden vi nåede hovedbanegården, hvor vi skulle skifte tog. Vi prøvede uden held at putte hende over i klapvognen, men hun vågnede desværre og skreg stort set hele vejen til Kastrup. Det er hårdt at undvære sin middagslur.
I Kastrup fik vi ro på gemytterne og fik afleveret klapvogn og kufferter. Herefter brugte vi noget tid på at kigge på fly og Malou brændte en masse energi af på at løbe op og ned af de lange gange ved gaten. Flyveturen gik rigtig fint. Malou faldt i søvn og sov det meste af tiden og vi voksne fik også slumret nogle timer og set et par film på flyets underholdningssystem.
Vi havde købt et sæde til Malou og det er jeg så glad for. Selvom hun kan flyve med (næsten) gratis på skødet af en voksen (det kan de indtil de fylder 2 år), så vurderede vi, at 11 timers flyvetur var meget lang tid med en 11-12 kg. tung pige på skødet. Med tre sæder kunne Malou ligge imellem os med hovedet på en voksens lår og hun sov så fint, da hun først fik overgivet sig til søvnen. Det gjorde også måltiderne noget nemmere, at vi havde tre pladser og tre "borde" at spise ved. Selvom sædet koster tæt på fuld pris, så var det, for os, alle pengene værd.
Vi fløj t/r Kastrup - Oakland med Norwegian uden mellemlandinger og det kan vi kun anbefale andre at gøre. Det var billigere end at flyve til San Francisco Lufthavn og Oakland Lufthavn er desuden mindre og mere overskuelig. Den ligger dog lidt længere væk fra selve byen San Francisco og man skal være opmærksom på, at der, i myldretiden, er kø på Bay Bridge. Den korteste tur, fra lufthavnen til Line og Tores lejlighed i San Francisco, tog os 30 minutter og den længste tur tog en time, så det kan svinge meget alt efter trafikken (vi kørte i alt ruten seks gange på vores ferie).

Lidt brændstof til de voksne
I toget mod København
Ventetiden ved gaten blev bl.a. brugt på at beundre det store fly, vi skulle flyve med

Golden Gate Park og California Academy of Sciences
Onsdag morgen vågnede vi relativt tidligt efter en god nats søvn. Vi var alle tre friske og mærkede ikke noget til jetlag, så vi var friske på en længere gåtur sammen med vores lokalguide, Line.
Hun førte os til Golden Gate Park og Malou udpegede begejstret hver eneste bus, scooter, gravko og cykel fra sin plads i klapvognen, mens vi gik.
Da vi nåede parken, blev vi enige om at besøge California Academy of Sciences, der ligger tæt på den indgang, hvor vi gik ind.

Museet er enormt børnevenligt og det vrimlede også med børn i alle aldre, da vi kom ind. Malou blev lynhurtigt fanget af deres bassiner med fisk og vi brugte lang til på at kigge på rokker og søstjerner.
Vi gik videre ind til udstillingen med pingiviner og de udstoppede dyr, men Malou blev ved med at sige "fisk" og "vand", for hun ville gerne tilbage til bassinerne med rokker og søstjerner. Vi kiggede derfor endnu en gang på de fine fisk og fik til sidst Malou overtalt til at komme med op i den høje regnskov og se på papegøjer og sommerfugle. De var store og virkelig flotte. Der er også en masse små terrarier med frøer, edderkopper, leguaner og deslige på vejen mod toppen.
Derefter tager man en elevator ned i kælderen, hvor der er rigtig mange flotte akvarier med tusindvis af forskellige fisk og vanddyr. Her var Malou virkelig i sit es og hun løb rundt i mørket og så på fisk meget længe.
Vi endte vores besøg hos Albino-alligatoren Claude. Det er lidt mærkeligt at se en alligator med en helt forkert farve.
Der er også et flot bæredygtigt græstag, et planetarium og en udstilling om jordskælv, men vi var alle sultne og Malou var blevet en lille smule utålmodig, så vi begav os videre for at finde noget frokost

California Academy of Sciences
Vi endte med at købe lidt forskelligt frokost i en Whole Foods og satte os i udkanten af Golden Gate Park ved Haight Street ("Hippie-gaden", det kunne man også godt fornemme på en del af parkens besøgende) for at spise den. Malou ville hellere gå rundt og rundt om den lille sø tæt ved vores picnictæppe end at spise sin frokost. Hvad er det med vand, der er så tiltrækkende hos børn?
Vi fik puttet Malou til en sen middagslur i klapvognen, inden vi begav os mod dagens sidste stop.

Painted Ladies
Benene var ved at være trætte af at skubbe klapvognen op af alle San Franciscos stejle gader, men vi fandt alligevel vej til Painted Ladies. Det er en række af victorianske huse malet i fine pastelfarver. Denne slags huse er San Francisco fyldt med, men af en eller anden grund, er lige præcis disse huse blevet enormt kendte. De ligger også rigtig flot, med højhusene fra downtown i baggrunden. Det giver en ret fed kontrast gammelt til nyt, når man kan se begge dele.
Man får et rigtig godt view til husene fra parken overfor, men desværre var det meste af den lukket af pga. renovering, så vi fik desværre en metalafspærring med på de fleste billeder.
Malou vågnede af sin (meget) korte middagslur lige inden vi nåede Painted Ladies, så hun var fyldt med energi og løb op og ned af bakken, mens vi andre tog billeder.

Vi vendte snuderne hjemad mod lejligheden og tog lige et smut forbi Target for at tanke op med snacks, drikkelse, bleer og morgenmad til næste dag.
Vi var alle trætte, så vi besluttede at bestille take-away og vi endte med nogle ganske fine burgere med pomfritter. Efter aftensmaden og en enkelt øl kunne vi godt mærke jetlaggen og vi måtte gå rimelig tidligt i seng allerede omkring kl. 21:30.