torsdag den 2. juni 2016

Rabarberfest

Haven bugner af rabarber og jeg kan slet ikke følge med. Nogle af stilkene er tykke som en underarm og tæt på 1,5 meter lange. Jeg har høstet lidt over 3 kilo og brugt en god del af dem, men jeg har stadig 1,3 kg. liggende i køleskabet, som jeg skal have fundet ud af, hvad skal bruges til.

Stadig 1,3 kg. rabarber i overskud efter aftenens køkkenkunster
Vi har fået denne Rabarberkylling to dage i streg. Det er efterhånden en sommerklassiker herhjemme. Malou var helt vild med sovsen og den lille pige spiste flere ris med sovs end sin far.

Rabarbersaft klar til kogning 
Så har jeg kogt en lækker og meget flot rabarbersaft af 1,5 kg. rabarber efter denne opskrift fra Valdemarsro. Det er sådan en flot drik og den skal på bordet på lørdag, hvor vi holder fødselsdagsbrunch for Malou. Den smager fantastisk i danskvand.

Der blev lige lidt over 3 L. smuk pink rabarbersaft
6 dl. af raberbersaften kogte jeg til en rabarbersirup - også en opskrift fra Valdemarsro. Den skal bruges ovenpå pandekagerne til lørdagens brunch. Jeg prøvesmagte den på morgenens skyr og den er meget sød, perfekt til pandekager.

Lækker sød rabarbersirup på morgenmaden

2 kommentarer:

  1. Ej hvor lækkert - vi har desværre ikke rabarber.. Men snart er jordbærrene klar, så skal der smovses ;-) Skønt med "mad" fra haven!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak. Mums, vi har også jordbær og jeg sætter net over i år, så solsortene forhåbentlig ikke spiser dem allesammen for næsen af os ;)

      Slet

Jeg elsker kommentarer og glæder mig til at læse din.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...