onsdag den 8. juni 2016

Køkkenhave og drivhus

Det kniber med at få tid til det hele, når man samtidig skal holde øje med verdens (måske) mest nysgerrige 1-årige, der er ved at være ret sej til at gå selv og med en gåvogn i hænderne er hun virkelig hurtig.
Haven har, af samme årsag, været forsømt her i foråret og jeg har faktisk ikke rigtig nået andet end lidt feberredninger for at holde ukrudtet en anelse nede.
Jeg er dog rigtig glad for min have og især blomsterkrukker på terrasen, køkkenhaven og drivhuset. Så jeg har bestemt mig for, at de tre ting skulle prioriteres og så må der være lidt (okay ret meget) ukrudt mellem fliserne i indkørslen og skvalderkål i staudebeddet. Derfor var én af de ting, jeg gerne ville nå i juni også at komme mere i haven.

De små kartoffelspirer er på vej op, så der skal snart hyppes
Jeg har fået sat kartofler i spande - fire styks er det blevet til i år. Tre kartofler i hver spand. Det plejer at give rigtig godt og der er altså ikke noget, der slår smagen af nyopgravede kartofler.

Jordbærbeddet med radisser til venstre.
Jeg har fået ordnet jordbærbeddet. Jordbærplanterne havde faktisk overtaget hele højbeddet, hvor jeg ellers plejer at så grøntsager. I år har jeg ryddet et lille stykke til radisser og ellers får jordbærplanterne bare lov til at brede sig. Igen i år har jeg været lidt sent ude med nettet, så solsortene har allerede spist de første røde jordbær. Men, der er vist rigeligt til os selv også.

Den forreste zinkbalje har små spirer af pluksalat og rucola og den bagerste er resterne af mine krydderurter

Jeg har sået pluksalat og rucola i en zinkbalje. Baljen med krydderurter indeholder kun timian og oregano i år. Resten har ikke overlevet vinteren. Måske sætter jeg noget purløg.

Rabarberen og hindbærrene passer sig selv i et bed. De kæmper hårdt imod skvalderkålen og jeg skal have fundet tid til at lave en løsning med noget ukrudtsdug og træflis, inden ukrudtet får kvalt hindbær og rabarber helt.


Der kan lige være to kapillærkasser i det lille drivhus. Det passer mig perfekt i størrelsen, så der ikke er så meget, der skal passes.
Selvom jeg har været rigtig sent ude, har jeg endelig fået sat planter i drivhuset i år. Jeg var i Bilka og købe det bedste af de sørgelige rester. Til gengæld var der 25% på alle deres udendørsplanter.
Jeg købte to cherrytomater, en stribet aubergine, en skoleagurk og en slangeagurk. Det hele blev plantet grundlovsdag. Lidt sent for tomaterne, men et godt tidspunkt for agurkerne. Jeg må bare vente og se, hvad det bliver til.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg elsker kommentarer og glæder mig til at læse din.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...