torsdag den 30. juni 2016

Hjemmelavet smoothie-is || Opskrift

Jeg har lavet lækre hjemmelavede smoothie-is til Malou i de her smarte skub-op forme fra Tiger-butikken. 4 stk. for 30 kr. Det er en pris, man kan forholde sig til.
De er faktisk ret store, så jeg bukkede bunden op og satte en elastik på, inden jeg fyldte smoothie i. Så passer mængden bedre til en 1-årigs mave, synes jeg.
Jeg lavede en rigtig lækker og dejlig sød smoothie af banan og nektarin og lagde dem i fryseren natten over. Hvis det skal være rigtig nemt, kan man også bruge de færdige smoothies fra supermarkederne. Mange af dem indeholder 100% frugt og grønt.
Isen er ret hård og meget kold lige, når den kommer ud af fryseren, men den tør hurtigt op og bliver dejlig cremet. Den er nem at skubbe op af formen. Da den først var tøet lidt op, var den et kæmpe hit hos Malou.
Det bliver ikke sidste gang jeg laver sådan nogle is til Malou. Vi har hindbær i haven lige nu, så jeg tror den næste is skal være med hindbær og banan. Jeg tror også, det vil være lækkert at blande lidt yoghurt i ismassen. Der skal helt klart eksperimenteres henover sommeren.

Silikone-forme fra Tiger. 4 stk. for 30 kr.

Opskrift
3 små eller 2 store skub-op is

Ingredienser
1 moden banan
2 modne nektariner

Fremgangsmåde
Halver nektarinerne, fjern stenen og skær et kryds i skrællen på hver del. Sæt de halve frugter i en dyb tallerken og hæld kogende vand over, så det dækker. Efter et minuts tid kan du ligeså nemt pille skrællen af med en urtekniv, ved at "trække" i skindet ved krydset.
Skær banan og nektarin i mindre dele og blend det hele til en ensartet masse.
Hældes på isforme og fryses i minimum 5 timer og gerne længere. Isen udvider sig lidt, når den fryser, så husk at lave 0,5-1 cm luft foroven, så proppen ikke skubbes af.
Isen skal lige ligge et par minutter udenfor fryseren og tø op, inden den kan skubbes op af formen.

2 kommentarer:

  1. Virkelig smart og god ide med de færdige smoothies - havde jeg ikke lige overvejet :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak. Det er med at finde de nemme løsninger i en travl hverdag ;) Innocent laver f.eks. 1 L. kartoner med smoothie (ligesom juice) og så bliver der alligevel til et par is.

      Slet

Jeg elsker kommentarer og glæder mig til at læse din.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...