søndag den 15. februar 2015

Fastelavnsboller og weekend-hygge

Så blev det fastelavn og traditionen tro skulle det fejres med hjemmebagte fastelavnsboller i weekenden.
Jeg har brugt opskriften på bolledejen herfra. Opskriften har jeg brugt i flere år og de bliver altid gode! Den ene halvdel er lavet med den nemme købecreme som fyld og den anden halvdel med marcipan-æblefyld herfra, da jeg havde marcipan tilovers fra julen.
Det er første gang jeg bruger marcipan som fyld i fastelavnsboller, og det blev ok. Men de smagte ikke af så meget og jeg vil nok bruge revet æble eller æblemos en anden gang. Æblestykkerne fyldte ret meget. Til gengæld er det noget nemmere at arbejde med en creme, når bollerne skal formes.

Fastelavnsboller med cremefyld
Det er svært, at "lukke" bollerne ordentlig, men i år overlevede næsten alle bollerne turen i ovnen uden at miste fyldet.
Lørdag formiddag ville vi have brugt i Odense Zoo, men da vi kom derhen var køen siiiindssygt langt. Vi blev hurtigt enige om, at det gad vi ikke bruge tid på, så vi kørte i Langesøskoven i stedet og gik turen hele vejen rundt om søen. Omkring 5 km. vil jeg tro. Det var bare en rigtig hyggelig tur, hvor vi fik snakket og grint rigtig meget. Skoven var så smuk og rolig og der lå en let tåge over søen. Madpakkerne inkl. ovenstående fastelavnsboller blev slæbt med hjem igen og nydt hjemme i varmen.



2 kommentarer:

  1. Åh fastelavnsboller er det bedste - og Odense Zoo er nu skøn, men kø er nogle gange bare nok til at man smutter :D

    - Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, fasterlavnsboller er vinterens vigtigste bagværk ;) Vi bor heldigvis rimelig tæt på Odense Zoo, så vi tager nok derind en gang til foråret i stedet.

      Slet

Jeg elsker kommentarer og glæder mig til at læse din.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...