onsdag den 21. maj 2014

Køkkenhaven og drivhuset er i gang

Foråret og det varme vejr har gjort sit indtog. Sammen med en hel del regn også. Jeg startede køkkenhaven op med at lægge kartofler for en måned siden. Jeg har prøvet at forskyde  kartoflernes vækst, så vi har kartofler i en længere periode i stedet for at have en masse på én gang.
Jeg har haft to spande stående i drivhuset, hvor de fik masser af varme. Plantesækken blev sat med kartofler samtidig, men har stået udenfor. De to sidste spande lagde jeg først kartofler i 2 uger efter de andre. Indtil videre virker det med forskydningen som en god ide.

Kartoffelspande i flere afskygninger står på række. Dem til venstre har været i drivhus, posen i midten har stået udenfor og de to spande yderst til højre er sat to uger senere end de andre.

Jeg har prøvet at købe to PotatoPots i år. Ideen er at der inden i spanden er endnu en spand med hul i, så man løbende kan løfte den inderste spand og tage de kartofler, der er klar. Endnu er der dog ingen kartofler at tage af.

I køkkenhaven/højbedet har jeg i år plantet ærter og jordbær. Jeg har sået forårsløg, pastinak, gulerod, radisse, rucola og pluksalat. Jeg har netop fået sået rødbeder og flere radisser i går aftes.
Jeg har desuden købt en hokkaido-plante (spiseligt græskar) og sat også. Den er jeg lidt spændt på, for jeg har erfaret, at jeg måske har fået sat den for tidligt ud?
Mine squash i vindueskarmen spirede aldrig, så jeg er på jagt efter squashplanter på planteskolerne, men indtil videre uden held. Nu ender jeg nok med at prøve at så direkte i jorden.

Højbedet er dækket af net. Primært for at holde katten fra at grave i jorden og bruge den som kattebakke.
Krydderurterne fra sidste år klarer sig fint og jeg bruger flittigt af dem. Der er oregano, kinapurløg, persille og timian. I år vil jeg prøve at tørre timian og oregano og gemme som tørret krydderi. Oreganoen breder sig helt vildt, så jeg kan ikke følge med og få brugt det hele.

Oreganoen er den store busk bagerst i baljen. Kinapurløg til højre i baljen, timian forrest og persillen gemmer sig i den mørke krog til venstre i baljen.
Drivhuset er blevet plantet til med mynte, bøftomat, stilktomat, blommetomat, agurk og skoleagurk. Når det bliver varmere kommer der også gul peberfrugt ud i det lille glashus.

Sidste år fik jeg først plantet drivhuset til  i starten af juni. Det var fordi vi kom lidt sent i gang med at samle og montere det spritnye drivhus.
Alligevel havde jeg et kæmpe udbytte fra planterne i drivhuset og nød godt af både køkkenhave og drivhus hele sommeren.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg elsker kommentarer og glæder mig til at læse din.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...