onsdag den 14. maj 2014

Hjemmelavet hyldeblomst-is med bagte rabarber || Opskrift

Jeg har brugt det sidste af hyldeblomstsaften fra sidste sommer på at lave denne lækre dessert sammen med friske jordbær-rabarber fra haven. Jeg brugte den flotte røde saft, men man kan sagtens bruge almindelig hyldeblomstsaft - også den fra supermarkedets hylder. Isen er frisk og ikke ligger ikke så tungt, faktisk lidt sorbet-agtig i konsistensen. Selvom jeg brugte en meget rød saft, har isen kun fået et svagt lyserødt skær, som slet ikke kan ses på billedet. Jeg frøs isen med isskålen til min Kitchenaid.
Dette er en frisk sommerdessert, der egner sig rigtig godt til gæster. Isen kan laves flere dage i forvejen og de bagte rabarber kan forberedes i fadet og laves nemt, mens gæsterne er der, for de skal kun have 10 minutter i ovnen.
Jeg synes, det er en spændende og nem måde at tilføje smag til is ved at bruge saft, så det tror jeg, at der skal eksperimenteres mere med i fremtiden.


Hyldeblomst-is
4-5 portioner dessert

Ingredienser
2 dl. koncentreret hyldeblomstsaft
150 g. rørsukker
1,5 dl. piskefløde
6 pasteuriserede æggehvider (4 bægre)
100 g. hakket mørk chokolade til drys ved servering

Pisk æggehvider og rørsukker hvidt og luftigt. Pisk fløden til flødeskum. Vend hyldeblomstsaften forsigtigt i æggehviderne og vend til sidst flødeskum i.
Indfryses på ismaskine i ca. ½ time. Fordeles herefter i 4-5 frostsikre portionsskåle og fryses færdig i fryseren i minimum 2 timer, gerne længere.

Hvis du ikke har en ismaskine, skal du fryse isen i en stor bøtte, hvor du har mulighed for at røre rundt i isen. Saften er tungere end resten af ingredienserne og den vil derfor lægge sig i bunden af bøtten, hvis du ikke får rørt rundt.. Rør ca. 1. gang i timen de første 3-4 timer og lad derefter isen fryse til en fast masse i ca. tre timer.

Bagte rabarber / rabarbergrød
Tilbehør til 4-5 portioner is

Ingredienser
250 g. rabarber
75 g. rørsukker
1 tsk. vaniljesukker

Rabarberne skæres i 1-2 cm stykker og lægges i et ildfast fad. Drys med sukker og bag ca. 10 minutter i en forvarmet ovn på 225 grader.
Når du tager rabarberne ud af ovnen, moses stykkerne med en gaffel, for at få en lidt mere sammenhængende og grød-lignende konsistens.
Kan spises både lun og kold til isen.

Tip ved servering! Skyl portionsskålene med varmt vand og vend isen ud på en tallerken. Drys med hakket mørk chokolade og anret de bagte rabarber ved siden af isen. Rabarberen kan være både lun og kold.

2 kommentarer:

  1. Uhm! Og det smagte goooodt :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Line, dejligt at du kunne lide det :)

      Slet

Jeg elsker kommentarer og glæder mig til at læse din.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...