onsdag den 14. august 2013

Fyldte auberginer || Opskrift

Der er virkelig gang i aubergine-planten i drivhuset og i går kunne jeg igen høste auberginer. To af dem (de to tykke) blev brugt til at lave fyldte auberginer til kæresten og jeg.

drivhus

Jeg er lidt mere pjattet med aubergine end kæresten er, så jeg fik den store aubergine. Der blev mere fyld end der var plads til i auberginerne, så han fik også en fyldt peberfrugt sammen med den lille aubergine.
Det er en nem og lækker hverdagsret som helt sikkert kommer på bordet igen, for der er stadig auberginer på planten.

hakket oksekødhakket oksekød

Fyldte auberginer
2 personer

Ingredienser
To auberginer
300 g. hakket oksekød
1 løg
1 fed hvidløg
1 bundt frisk oregano
Revet ost
Salt, peber, paprika, chili
Lidt olie/margarine til stegning

Tilbehør
Grøn salat

Fremgangsmåde
Skær et bredt hul på langs af auberginerne (sørg for at de kan ligge nogenlunde stabilt) og udhul dem, så skallen er ca 0,5 - 1 cm. tyk. Gem auberginekødet.
Hak løg og hvidløg og svits det i en gryde. Hak auberginekødet og svits det med. Tilsæt til sidst oksekødet og hakket oregano. Lad det hele simre til kødet er gennemstegt og al væde kogt væk. Smag til med salt, peber, paprika og evt. chili.
Fyld de udhulede auberginer med kødfyldet lige til kanten og drys med revet ost.
Bages i en forvarmet ovn ved 200 grader i 20 min.
Serveres med en grøn salat.

Tip! Der er formentlig mere fyld end, der kan være i auberginerne. Det overskydende fyld kan enten gemmes i køleskabet til anden brug (f.eks. som fyld i pitabrød, på pizza eller til pasta med kødsovs) eller fyldes i en peberfrugt, hvor top og kernehus er fjernet. Du kan også vælge at udelade noget af auberginekødet i fyldet.


hakket oksekød

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg elsker kommentarer og glæder mig til at læse din.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...