tirsdag den 2. juli 2013

Hyldeblomstmarmelade || Opskrift

Jeg har læst flere steder på nettet, at man kan bruge "affaldet" fra hyldeblomstsaft-fremstillingen til at lave hyldeblomstmarmelade. Jeg er stor tilhænger af at bruge så meget af råvarerne som muligt, så det skulle helt klar testes. Især fordi det samtidig er virkelig nemt.
Marmeladen får en lidt speciel og ikke vildt appetitlig farve, men bare smagen er i top, så går det vel?
Jeg fulgte faktisk ikke helt den nedenstående opskrift, da jeg brugte 900 g. hyldeblomstkvas og 700 g. rørsukker, fordi jeg ikke lige havde mere sukker. Det smager fint sødt. Hvis du vil gøre ligesom mig, så skal du veje fyldet og gange med 0,78, så får du mængden af sukker. (Ja, det er lidt mere besværligt)

Her er det resterne fra den almindelige hyldeblomstsaft, der er blevet lavet til marmelade

Af 900 g. hyldeblomst-rester fik jeg fire glas marmelade.
Hyldeblomstmarmelade
Ingredienser
1 del hyldeblomstkvas (med citroner og det hele. Dog pilles kanelstængerne fra, hvis du har brugt min opskrift)
1 del rørsukker
Evt. atamon

Fremgangsmåde
Blend hyldeblomstkvaset godt eller kør det igennem en kødhakker. Kog det op i en gryde sammen med rørsukker til sukkeret er opløst.
Tilføj evt. atamon for længere holdbarhed og hæld marmeladen på rene atamonskyllede glas.

Sådan, så er der lavet lækker marmelade af noget, der ellers bare ville være endt på komposten eller i skraldespanden. Genbrug er guld!

Skålen med jordbær-hyldeblomstsaft før den blev siet. Det er alt "fyldet", man bruger til marmeladen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg elsker kommentarer og glæder mig til at læse din.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...