torsdag den 6. juni 2013

Mit drivhus

Et lille drivhus har længe stået højt på min ønskeseddel. Og her i går, hvor vi havde fri pga. Grundlovsdag, fik kærestemanden så samlet min nyerhvervelse.

Det færdige drivhus. Så skal der bare lige sås græs.
Drivhuset er et Vitavia drivhus fra den fynske virksomhed OPJ, der laver rigtig mange flotte drivhuse, der bl.a. kan købes i Bilka og der er gratis levering. 
Mit drivhus er et vægdrivhus af modellen IDA 1300, i almindelige aluprofiler og med rigtig drivhusglas. Det er det næstmindste drivhus, man kan få hos Vitavia og der er lige plads til to kapillærkasser (4-6 planter).
Vi har købt drivhuset med stålsokkel, da vi synes det var nemmest og pænest, men man kan godt selv bygge en sokkel af f.eks. træ.
Vi har belagt bunden af drivhuset med gamle terrassefliser (vi har bare vendt dem om, så er de som nye) fra en terrasse, der er sløjfet for at få mere græs og plads til den nye træterrasse, der også er i støbeskeen. Jeg synes, det er en meget fin løsning (i stedet for f.eks. jord eller grus i bunden) og så passer flisebelægningen i drivhuset også til vores indkørsel og terrassen i baghaven tæt på drivhuset. Ja, og så var fliserne jo gratis og nemt tilgængelige. Nu skal der bare sås græs, rundt om, men det bliver først efter sommerferien.

Kæresten har lagt fliser i bunden af drivhuset.
I dag skal jeg have sat planter i kapillærkasser. Jeg har selv sået gule cherrytomater i april, og så har jeg har købt jungle-agurk og aubergine. Spændende og anderledes planter til drivhuset. (Jeg er jo ret sent ude, så alt andet var udsolgt...)
Jeg er godt klar over, at jeg er kommet sent i gang i denne sæson, men jeg håber da, at jeg alligevel får glæde af mit lille drivhus i år og kan gøre mig en masse erfaringer, som jeg kan bruge næste år.

Skelettet er kommet op, så mangler der dør og glas.

2 kommentarer:

  1. Hej Tine..
    Snublede lige over din side da jeg søgte på Ida drivhus 1300. Kunne se du havde det. Og jeg må sige en ting, jeg er kørt død i at få det samlet, den tegning giver ingen mening for mig.. Kan du tv hjælpe? Måske send nogle billeder af det færdige resultat ?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Cassandra.
      Tillykke med dit nye drivhus.
      Vi syntes også, at det var vildt svært at samle. Han nævnte faktisk, at jeg aldrig mere ville samle et drivhus...
      Lige nu er drivhuset fyldt med agurk og tomatplanter, men jeg vil gerne prøve at hjælpe dig.
      Du kan skrive en mail til mig på tinedahlmoeller at gmail.com, så kan vi fortsætte snakken der. :)
      Mvh. Tine

      Slet

Jeg elsker kommentarer og glæder mig til at læse din.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...