torsdag den 4. april 2013

Lækre kødboller ala Lady og Vagabonden || Opskrift

I går aftes lavede jeg den lækreste omgang aftensmad. Bare til mig selv, for manden var ikke hjemme. Der er dog pakket en portion til ham som madpakke i dag.
Jeg fik

Kyllingekødboller i tomatsovs med fuldkornsspaghetti
3-4 personer

Ingredienser til fars:
500 g. hakket kyllingekød
1 æg
1 dl. havregryn
Måske en lille smule mælk
1 tsk. timian
Salt, peber

Ingredienser til tomatsovs:
1 stort løg
1 gulerod
2 fed hvidløg
2 ds. hakkede tomater
1 tsk. timian
1 tsk. kanel
1 tsk. stærk chili (kan udelades)
Salt, peber

Tilbehør:
Fuldkornsspaghetti, grøntsagsstave og avocadodip.

Fremgangsmåde:
Rør farsen sammen. Den skal være lidt klistret og ikke så lind som f.eks. frikadellefars. Jeg tilsatte en lille smule mælk, til jeg syntes konsistensen passede.
Sæt farsen til side og skær løg, hvidløg og gulerødder i store stykker. Svits dem i lidt olie i en gryde. Når grøntsagerne er svitset tilsættes to dåser hakkede tomater. Tilsæt krydderierne. Lad sovsen koge, så grøntsagerne bliver møre.
Tag farsen og form 20-22 små kødboller med en spsk. Svits kødbollerne på en meget varm pande i lidt olie til de har en fin skorpe. (De skal ikke være færdige indeni)
Blend tomatsovsen helt fin med en stavblender. Tilsæt kødbollerne og lad det hele koge i 20 minutter.
Kog spaghettien efter anvisningen på pakken og skær gulerødder og agurk i stave. Lav en avocadodip af en moset avocado tilsat lidt citronsaft, salt og peber.

Velbekomme!



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg elsker kommentarer og glæder mig til at læse din.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...